Millennials en generatie Z: hoe ga je hiermee om op de werkvloer?

Tips & tricks

Wie zijn de Millennials en de generatie Z werknemers?

Wie zijn de Millennials en de generatie Z werknemers?

De Millennium generatie of generatie Y is geboren tussen 1980 en 1995 en zijn dus tussen de 26 en 41 jaar oud. Ze zijn handig met technologie en worden vaak ervaren als idealistisch. Ze verkiezen flexibiliteit boven zekerheid. Momenteel behoort deze generatie tot de grootste groep van de beroepsbevolking en hebben zij de manier van werken drastisch veranderd door top-down structuren in vraag te stellen en voorkeur te geven aan samenwerking.

De Gen Z is geboren tussen 1996 en 2015 en zijn dus nu tussen de 6 en 25 jaar oud. De ‘oudsten’ onder hen zijn dus al terug te vinden op de arbeidsmarkt. Generatie Z kent geen wereld zonder smartphone en connectiviteit, zij zijn echte digital natives. Zij hebben enkele crisisjaren meegemaakt en worden daarom gezien als realistischer en pragmatischer dan de millennials. Duurzaamheid en authenticiteit zijn belangrijke waarden voor deze generatie. Ook continue feedback is voor hen een vereiste. Tot slot zijn zij opgegroeid in een tijdperk van start-ups, scale-ups en crowdfunding, velen uit deze generatie zullen daarom het ondernemerschap ambiëren.

Beide generaties zij nog relatief jong, maar verschillen in hoe ze winkelen, omgaan met merken, waar ze hun geld aan uitgeven en wat voor hen belangrijk is qua werk en verloning.

Dé uitdaging voor werkgevers is om een goede balans te vinden tussen de wensen van al deze generaties: babyboomers, generatie X, Y en Z. Hierbij onze tips.

1. Creëer waarde

 1.	Creëer waarde

Raar maar waar, maar daar waar generatie Y op zoek is naar jobinhoud, variatie, waardering, ontwikkelingsmogelijkheden enzovoort wordt generatie Z terug meer gedreven door geld. De ‘kost van leven’ is duurder geworden maar de starterslonen zijn al heel wat jaren niet meer verhoogd. Ook moet deze generatie langer zoeken naar een geschikte eerste job en zijn ze bijgevolg langer werkloos. Hun primaire motivatie om te werken is financiële zekerheid, pas daarna komen de waarden en de doelen van het bedrijf op de voorgrond.

Hoe kan je deze generatie Z, die ook vaak van job wil veranderen, motiveren om te blijven? Naast financiële beloningen zal je hen ook carrièremogelijkheden moeten bieden en een cultuur van teamspirit en verbondenheid creëren. Je zal dus telkens waarde en voordelen moeten benoemen.

De millennials daarentegen zijn minder geld-gedreven, maar jobhoppen toch ook vaak. 21% van deze generatie veranderde de afgelopen jaren van job, 44% heeft het voornemen om dit de komende 2 jaar te doen. Een uitdaging voor bedrijven om deze gewilde werknemers dus te behouden. Voor millennials is het gevoel van verbondenheid met het bedrijf, alsook de (h)erkenning en carrièremogelijkheden cruciaal. Zorg dus voor een duidelijke en inspirerende bedrijfscultuur en voorzie de nodige work-life balans.

2. Integreer technologie in uw bedrijfsprocessen

Deze twee generaties zijn opgegroeid met technologie en verwachten dit dan ook op de werkvloer. Deze generaties verwachten ook vanop meerdere locaties te kunnen en mogen werken, te reizen voor het werk en zelfs tijdelijk in het buitenland tewerk gesteld te worden. Werkgevers die deze mogelijkheden voorzien zullen deze generaties dus langer aan boord kunnen houden.

Wat interne communicatie betreft is het voorzien van een Facebook groep of intranet niet langer voldoende. Zij verwachten meer. Hier moeten bedrijven dus de juiste media weten te vinden er ook over waken dat het de productiviteit en bereikbaarheid waarborgt zonder dat dit voor teveel afleiding zorgt.

Het voordeel is wel dat deze werknemers opgegroeid zijn met sociale media en een overload aan informatie. Zij weten als geen ander de belangrijke informatie hieruit te filteren op korte tijd. Voor andere generaties zal dit meer een uitdaging zijn.

3. Millennials hebben nog plankenkoorts om een management rol op te nemen

3.	Millennials hebben nog plankenkoorts om een management rol op te nemen

Stilaan beginnen de babyboomers op pensioen te gaan of hun carrière af te bouwen en schuiven de managementrollen dus door naar generatie Y. Ondanks dat dit vaak de hoogst opgeleide generatie is, voelen zij zich onvoldoende voorbereid op een managementfunctie waarbij zij op een waardengerichte manier leiding moeten geven, conflicten binnen het team moeten oplossen, enz. Ook moeten zij vaak een team aansturen waar onder andere babyboomers aanwezig zijn, waarvoor zij de sociale vaardigheden missen.

Voor bedrijven is het dus heel belangrijk om deze nieuwe managers voldoende te ondersteunen en de nodige coaching te voorzien zoals verbindende communicatievaardigheden, conflict management, aansturen van een team,…

4. Millennials en generatie Z hebben nood aan regelmatige feedback

4.	Millennials en generatie Z hebben nood aan regelmatige feedback

Generatie Y en Z hebben nood aan regelmatige feedback van hun leidinggevende en collega’s. Bedrijven dienen dus de nodige processen en middelen te voorzien om op een gestructureerde en regelmatige manier deze gesprekken te voeren. Emails volstaan hier niet in.

Belangrijk is ook dat hier een goede balans tussen virtuele meetings en face-to-face gesprekken wordt gevonden.

5. Let op voor stress en burn-out

5.	Let op voor stress en burn-out

Deze twee generaties zijn gevoelig voor stress en burn-outs. Stress veroorzaakt hoofdpijn, spierpijn en vermoeidheid en leidt tot minder concentratie en productiviteit. Dit veroorzaakt een hoge kost voor werkgevers, zowel qua ziektedagen als een verhoogd aantal bedrijfsongevallen.

Koppels binnen generatie X en Z werken veel vaker beiden voltijds in combinatie met een huishouden en/of gezin. Flexibele werktijden en flexibele werkplaatsen zijn voor hen belangrijk om hun work-life balans te bewaren.

Hoe ga je hier dus als werkgever of leidinggevende mee om?

Werkgevers dienen dus hun manier van werken aan te passen aan deze twee generaties:

  • Carrièremogelijkheden: voorzie de nodige middelen en mogelijkheden zodat deze generaties zich kunnen ontwikkelen. Dit zal de betrokkenheid vergroten en verloop verminderen.
  • Financiële stabiliteit: erkenning en een beloning geven is belangrijk om de financiële stabiliteit van deze generaties te waarborgen.
  • Technologie: voorzie de nodige sociale technologiën om de productiviteit te verhogen, maar waak voor teveel afleiding.
  • Samenwerken: voorzie middelen zodat deze generaties succesvol met elkaar kunnen communiceren en samenwerken.
  • Worklife balans: waarborg de work-life balans van deze generaties om het stressniveau onder controle te houden.
  • Management training: voorzie de nodige management training om de leidinggevende vaardigheden van de milleniumgeneratie te versterken zodat zij zich klaar voelen voor een nieuwe stap in hun carrière.

 

Ervaar je dat je als organisatie extra ondersteuning hierin kan gebruiken? Contacteer ons dan via onderstaande contactformulier en dan kijken we samen hoe we u en uw medewerkers hierin kunnen begeleiden.

Wenst u meer info over onze trajecten te ontvangen?

Vul dan onderstaand contactformulier in en we contacteren u binnen de 2 werkdagen voor een verkennend gesprek.